Rubenas
BUKAVICKAS
1872 metais, netrukus po Vokietijos suvienijimo, Rytprūsiuose, kaip
ir kitose Vokietijos provincijose, imta vykdyti valstybės šveitimo reformą.
Ji buvo labai nepalanki čia gyvenusiems lietuvių ir lenkų vaikams, nes visus
mokomus dalykus privalėjo mokytis vokiečių kalba. Išimtis buvo padaryta tik
tikybos dalykams mokytis žemesnėse klasėse. Taip prasidėjo buvusi krašto
germanizacija. Netrukus Vokietijos reichstago įstatymu buvo patvirtinta
visiems Vokietijos kraštams ir provincijoms bendra mokyklų tvarkymo sistema.
Nežiūrint į paminėtąjį neigiamą aspektą, galima sakyti, kad tai buvo pažangi
švietimo reforma, kurios pagrindais dar ir dabar yra paremtas vaikų
mokyklinis ugdymas. Šios reformos dėka mokyklos kronikos knyga (taip
Prūsijoje buvo vadinamas mokytojo sąsiuvinis) tapo privaloma. Mokyklos
kronikos knygoje buvo nurodomi mokinio vardas ir pavarė, amžius ir
gyvenamoji vieta. Be to, buvo žymimas pamokų lankomumas, dėstomi dalykai, jų
vertinimas bei pastabos. Iki šių dienų išlikusi Skirvytėlės kronikos knyga
suteikia retą galimybę pažvelgti į mūsų prieštaringai vertinamos reformos
eigą bei atskleidžia Skirvytėlės mokyklos kasdienybę.
Skirvytėlės mokyklos pradžia
1853 m. buvo atidaryta vienaklasė Skirvytėlės (Skirwietell) liaudies
mokykla. Jai buvo priskirti: Skirvytėlės kaimas, Brioniškės (Brionischken),
Rūkštynkrantės (Ruksztinkrant), Briedžiulių (Bredzull), Didžiojo Kalbergo (Gr.Kahlberg)
ir Mažojo Kalbergo (Kl.Kahlberg) gyvenvietės.
Pagrindinę Skirvytėlės mokyklos mokinių dalį sudarė Skirvytėlės kaimo
vaikai. Duomenų, kiek iš viso mokinių Skirvytėlės mokyklą lankė pirmaisiais
jos atidarymo metais nėra, tačiau žinant, kaip tankiai tuo metu buvo
apgyvendinta ši vietovė, jų turėjo būti ne mažiau kaip 50.
Praėjus 15 metų nuo Skirvytėlės mokyklos atidarymo moksleivių skaičius joje
ženkliai išaugo. 1868 m. gegužės mėnesį, pagal seniausią išlikusį užrašų
knygoje įrašą, Skirvytėlės mokyklą jau lankė 161 vaikas. Tuo metu ji
tebebuvo vienaklasė. Tai reiškė, kad mediniame mokyklos pastate buvo įrengta
tik viena klasė, kurioje pagal to meto reikalavimą buvo galima sutalpinti
iki 80 - 90 mokinių, todėl neabejotinai pamokos vyko dvejomis pamainomis, o
tam reikėjo bent dviejų mokytojų.
Mokykla buvo aštuonmetė. Ją vaikai lankė nuo 6 iki 13 metų. Penkių dienų
mokslo savaitė būdavo retai, tik vieną, du kartus per mėnesį. Dažniausiai
būdavo trijų, keturių dienų mokslo savaitė. Mokslo metai, prasidėdavo nuo
rugpjūčio vidurio ir, po trumpos pertraukos birželio pabaigoje, tęsdavosi
iki liepos vidurio. Atostogos mokslo metų laiku buvo tik žiemą ir pavasarį.
Mums įprastų rudens atostogų (Herbstferien) nebūdavo. Jos, kaip ir naujų
mokslo metų pradžia rugsėjyje, atsirado tik nuo 1872 m. Iki tol ir vasaros
atostogos (Sommerferien) buvo neįprastai trumpos. Jos truko tik vieną
mėnesį, nuo liepos vidurio iki rugpjūčio vidurio. Žiemos atostogos
prasidėdavo nuo šv.Kalėdų ir trukdavo dvi savaites. Pavasario atostogos
prasidėdavo nuo šv.Velykų ir trukdavo vieną savaitę. Jau tuo metu mokykloje
buvo dėstoma: tikyba (Religien), skaičiavimas (Rechnen), rašymas (Schreiben),
dailyraštis (Abschreiben), geografija (Geographie), istorija (Geschichte),
gamtos mokslas (Naturgeschichte), piešimas (Zeichnen) ir dainavimas (Singen).
Pamokos vyko vokiečių (Deutsch) kalba.
1869 m gruodžio mėnesį Skirvytėlės liaudies mokyklą lankė 111 vaikų. Tarp jų
77 iš Skirvytėlės, 19 iš Didžiojo Kalbergo, 14 iš Brioniškės, 5 iš
Briedžiulių ir 1 iš Rūkštynkrantės. Moksleiviai Jurs Gryga, Daws Kugelis,
Jurs Girts ir Jurs Galdiks iš Mažojo Kalbergo jau buvo priskirti prie
Didžiojo Kalbergo. Dabar sunku paaiškinti tokį staigų mokinių skaičiaus
sumažėjimą. Gal to priežastis buvo tais metais visame Klaipėdos krašte
siautusi šiltinė? Ja galima būtų paaiškinti ir nuo rudens besitęsiantį,
neįprastai didelį, dėl ligos (įrašas krank) praleistų pamokų skaičių. Tačiau
įrašų ar pastabų apie epidemiją nėra.
Mokymo kalba
1870 m. gegužės mėnesį mokyklą lankančių vaikų tarpe buvo 33 vokiečių
tautybės vaikai: 20 berniukų ir 13 mergaičių. Iš jų 6 iš Brioniškės. Likę iš
Skirvytėlės. Lietuvininkų tarpe buvo 40 berniukų ir 48 mergaitės. Iš jų visi
Briedžiulių, Rūkštynkrantės ir Didžiojo Kalbergo gyvenviečių mokyklinio
amžiaus vaikai. Likusi dalis iš Skirvytėlės. Beje, vokiečių vaikai buvo
mokomi gimtosios vokiečių kalbos (Deutche mutter sprache), o lietuvininkų
vaikai, tiesiog vokiečių kalbos (Deutche sprache). Šis neesminis skirtumas,
iš tiesų reiškia, kad lietuvininkų vaikai turėjo praeiti vokiečių kalbos
pradžiamokslį. Vadinasi, mokyklos darbe dar buvo mokoma lietuvių kalba.
Tačiau apie jos vartojimą praktikoje liudija tik vienintelis įrašas: 1870 m.
spalio mėnesį dainavimo pamokose buvo mokinama lietuviška giesmė Duszios yr
iszganytingos. Kitų pastabų ar užuominų apie lietuvių kalbos vartojimą
daugiau nebuvo. Tiesa, mokyklos užrašų knyga pildyta gerai lietuvių kalbą
žinančių asmenų. Visos lietuvininkų vaikų pavardės su dvigarsiais
sukirčiuotos, o neretai vietoj dvibalsio ie buvo rašoma y.
Vizitacija
1870 m. birželio 1 d. mokyklą vizitavęs mokyklos inspektorius (neįskaitomas
parašas Sch
) pažymėjo 3 ten dirbusius mokytojus. Tikybą dėstė mokytojas
Lozoreit iš Tatamiškių, o geografiją mokytojas Schuetzler iš Pakalnės.
Mokykloje taip pat dirbo moteris - mokytoja Emalie (Amalie) Pullwitz.
1870 m. rugsėjo mėnesį į mokyklą atėjo tik 108 mokiniai. Kitą mėnesį jų
nebuvo nė tiek. Stebint stabilų mokinių skaičiaus mažėjimą, galima manyti,
kad tai buvo sumažėjusio gyventojų skaičiaus rezultatas, kurį galėjo nulemti
pablogėjusios ar pasikeitusios gyvenimo sąlygos. Tas pats mokyklos
inspektorius, spalio 26 d. vizitavęs mokyklą, tarp 104 mokinių, pažymėjo net
51 remtiną vaiką.
Gamta ir mokymas
1871 m. nuo kovo 8 iki 21 d. pamokos mokykloje nevyko. Tomis dienomis
mokyklos užrašų knygoje atsirado įrašas Schaktarpas. Bendriniu žodžiu
tapęs žodis Šaktarpis reiškė gamtos sąlygų pasikeitimą. Dažniausiai atlydį
ir ištvinusias upes. Apie tai Dietmar Albrecht rašo: Šaktarpis tai laikas
tarp šakų, tos savaitės, kai ižas sutraukia patvinusius Nemuno deltos
vandenis arba kai pavasarėjant ledas ima tirpti, pasidaro per plonas, kad
išlaikytų žmones ir vežimus, bet per storas, kad būtų galima plaukti
valtimi (Keliai į Sarmatiją).
Dėl pablogėjusių oro sąlygų mokyklos nelankė ne tik anapus Skirvytės upės
gyvenę Rūkštynkrantės, Briedžiulių ir Brioniškės vaikai, bet ir Skirvytėlės
bei ties Vorusnės ir Pakalnės upių atsišakojimu gyvenę Didžiojo Kalbergo
vaikai. Iš to galima spręsti, kad buvo kilęs ypatingai didelis potvynis,
apsėmęs dalį Rusnės salos, kurioje buvo Skirvytėlės mokykla. Tai patvirtina
ypač rūsti 1870 - 1871 metų žiema. Tą pavasarį kilęs potvynis suardė
pontoninį tiltą per Skirvytės upę.
Pavasarį mokinių skaičius staiga ėmė augti. Balandžio ir gegužės mėnesiais
jų padaugėjo iki 170.
1871 m. birželio mėnesį pažymėtą 171 mokinį galima pripažinti Skirvytėlės
vienaklasės mokyklos lankomumo rekordu. Toks, įspūdingai didelis moksleivių
skaičius išsilaikė penkis mėnesius.
Moksleivių skaičiaus augimas ir jų kilmė
Kaip paaiškinti tokį staigų moksleivių skaičiaus augimą? Mokyklos užrašų
knygoje nėra įrašų apie jų atvykimą iš kitų vietovių, kas visada buvo
skrupulingai pažymima. Gal tai buvo gerėjančio gyvenimo rezultatas? 1871 m.
lapkričio 6 d. mokyklos inspektorius, tarp 151 mokinio, pažymėjo tik 60
remtinų vaikų. Vis dėlto, kad tai buvo natūralus Skirvytėlės gyventojų
prieaugis patvirtina vaikų gimimo vietos: visi mokyklą lankę vaikai buvo
gimę Skirvytėlėje arba gretimose gyvenvietėse. Tik Martha Ross buvo gimusi
Klaipėdoje (Memel) ir Ewa Teszminks buvo gimusi Kisonuose (Kisohnen).
Vadinasi 1864 - 1865 metus galima laikyti gimstamumo Skirvytėlėje protrūkiu
arba padidėjusia gyventojų imigraciją. Padidėjusį gimstamumą rodo ir
padidėjęs mokyklinio amžiaus vaikų skaičius iš daugiavaikių šeimų.
Lietuvininkų tarpe išsiskyrė penki vaikai iš Gelzeit ir keturi iš Szilloks
šeimų, bei Kauszus ir Pevel šeimos turėjusios po tris mokyklinio amžiaus
vaikus. Vėliau, mokyklą pradėjo lankyti keturi Lippiks šeimos vaikai.
Vokiečių šeimos taip pat pasižymėjo vaikų gausa. Aszman, Hoppe, ir Lippke
šeimose buvo po tris mokyklinio amžiaus vaikus. Po kelių metų pagausėjo
Kuhberg ir Kopp šeimos. 1873 metais jos taip pat turėjo po tris mokyklinio
amžiaus vaikus.
Stebint didelį vaikų skaičių negali nepastebėti jų vardų. Vokiečių mergaičių
tarpe populiariausias vardas buvo Minna ir Bertha. Vokiečių berniukų tarpe
populiariausi buvo August, Otto ir Wilhelm vardai. Lietuvininkų vaikų vardai
nepasižymėjo įvairumu. Tarp berniukų vyravo Miks, Jurs, Erdman, Jons ir Daws
vardai. Pastarojo vardą turėjo kas trečias vaikas. Lietuvininkų mergaičių
tarpe buvo vienos Ane, Ewa, Mare, Else ir Busze. Šioje, ištisai vienodų
vardų monotonijoje išsiskyrė tik dvi mergaitės su lietuvininkams būdingais,
tarmiškai užrašytais vardais ir pavardėmis. Tai Emusze Lippiks
ir Ane Eglinike. Įdomu tai, kad po trijų metų lietuvininkų vaikų vardai
išliko tokie pat, tik padaugėjo berniukų su Jurs ir mergaičių su Busze
vardais. Be to, visiškai išnyko lietuvininkams būdinga pavardžių rašysena.
Tuo tarpu vokiečių vardai ėmė keistis. Tarp berniukų išpopuliarėjo Richard
ir Franz vardai. Išnyko Alexander, Ludwig ir Carl vardai. Mergaičių tarpe
išpopuliarėjo Emma, Auguste ir Friederike, nors Minna ir Bertha vardai
išliko tokie pat populiarūs. Be to, atsirado iki tol neįprasti Henrieth,
Jette ir Albertine vardai. Tuo pačiu išnyko Wilhelmine, Johanne ir Regyne
vardai.
Tiesa, Skirvytėlės mokyklą lankiusių vaikų tautybę galima nustatyti tik
pagal vardus, bet ne pagal pavardes. Nutautėję lietuvininkai, tokie, kaip
George Kubillus, August Jurjoneit, Albert Kadagies, Albertine Laureit,
Bertha Skeries, Martha Spitzkeit ir kt. turėjo vokiškus vardus. Nutautėję
vokiečiai ir lenkai, tokie, kaip Mare ir Else Rutenberg, Ane Link, Ane
Narvison, Ane Klein, Erdman Kanakofsky, Daws Kaulytzky, Adoms Sirotyn, Miks
Kusak, Kriszas Werner, Jons Engelhardt ir kt. turėjo lietuvininkų vardus.
Kas tai: asimiliacija ar integracija? Germanizacija čia tikrai netinka!
Skirstymas į grupes
<t>Nuo 1871 m. spalio mėnesio mokiniai buvo suskirstyti į tris grupes.
Pirmąją grupę sudarė vokiečių ir save prie jų prisiskiriantys lietuvininkų
vaikai, kurių kartu paėmus buvo 47. Kadangi jų buvo nedaug, todėl į vieną
grupę su berniukais ėjo ir mergaitės. Antrąją grupę sudarė lietuvininkų
berniukai, kurių buvo 50. Trečiąją grupę sudarė 55 lietuvininkų mergaitės.
Be to, buvo nurodytas visų vaikų amžius. Jauniausiems buvo 6, o vyriausiam
14 metų. Peržvelgus bendrą mokinių amžių išsiskiria didelis pirmaklasių
skaičius. 6-čių buvo 21, 7-čių - 31. Kitose amžiaus grupėse buvo: 8-čių -
16, 9-čių - 16, 10-čiai - 22, 11-čių - 16, 12-čių -20, 13-čiai 6 ir vienas
14-metis.
Kiti metai prasidėjo moksleivių skaičiaus mažėjimu. Per visus 1872 metus jų
skaičius, nuo 139 sausyje, sumažėjo gruodyje iki 123 ir iki 71 padidėjo
remtinų vaikų skaičius.
Tuo laikotarpiu pastebima nežymi moksleivių migracija tarp kaimyninių
mokyklų, ko anksčiau beveik nepasitaikydavo. 2 mokiniai išėjo į Pakalnę, po
vieną į Šilgalius ir Sausgalvius. Buvo ir naujai atėjusių. Vienas iš
Skirvytės ir 2 iš Rusnės. Pvz.: brolis ir sesuo Friedrich ir Busze Sziels
pradėjo lankyti Skirvytėlės mokyklą persikėlę iš Juodkrantės (Jodekrant) į
Rūkštynkrantę. Akivaizdu, kad vietinė migracija buvo nežymi ir tolygi, todėl
negalėjo įtakoti mokinių sumažėjimo.
Gal būt, mokinių skaičių paveikė pergalingas 1870 - 1871 m. Prūsijos karas
su Prancūzija. Po jo, į vieną valstybę buvo sujungtos visos vokiškos žemės.
Vokietijai tapus imperija atsivėrė naujos galimybės visiems krašto
gyventojams. Atsirado galimybė išvykti į kitas Vokietijos žemes. Žmones iš
agrarinio, tankiai apgyvendinto Šilutės krašto viliojo gerai apmokamai
darbai pramoninėje Vokietijos dalyje.
Mokytojai ir jų mokomieji dalykai
Rugsėjo mėnesį mokyklą vizitavę inspektoriai Groes ir Lantow pažymėjo
keturis ten dirbusius mokytojus: Schuetzler iš Pakalnės, Krupat iš
Šyškrantės, Karalienės Louise gimnazijos auklėtinį Seinbrenner iš
Juodkrantės (Jodekrant) ir Niemann. Pastarasis vaikus mokė dainavimo.
Mokykloje buvo dėstyta tikyba vokiečių kalba, skaičiavimas, rašymas ir
dainavimas. Be to, kaip papildomas buvo įvestas pasaulio pažinimas (Weltkunde).
Skirvytėlės moksleiviai turėjo gerai žinoti visas Prūsijos provincijos dalis
ir žinoma viską apie tėviškę Rusnę (Ruß). Taip pat visus Prūsijos
valdovus: Friedrich I, Friedrich Wilhelm I, Friedrich II ir t.t. Iš to
galima spręsti, kad Skirvytėlės moksleiviai gerai žinojo tik vieną
pasaulį, - Prūsiją. Tiesa, to pasaulio pažinimas buvo ugdomas per Dievo
žodį. Didžiąją dalį mokymo programos užėmė tikyba. Mokyklą vizituojantys
inspektoriai pirmiausiai vertino religines žinias, o kitiems mokymo dalykams
skirdavo mažai dėmesio. Religinės mokinių žinios buvo vertinamos ypatingai
skrupulingai; kaip išmokstamos giesmės, ištraukos iš šv.Rašto ir pan.
Švietimo reformos atobalsiai Rusnėje
Nuo 1872 m. rugsėjo 14 iki 29 d. Skirvytėlės mokyklos moksleiviai buvo
išleisti rudens atostogų, ko paprastai niekada nebūdavo. Be to, nuo spalio
iki lapkričio mėnesio nebuvo pildyta mokyklos užrašų knyga. Buvo pažymėtas
tik pamokų lankomumas. Visą tai rodo prasidėjusį vieningos valstybinės
švietimo sistemos diegimą praktikoje.
Žinoma, kad 1872 m. rugsėjo 2 d. Vokietijos Reichstagas priėmė įstatymą,
skelbiantį vokiečių kalbą vienintele mokymo kalba imperijos mokyklose, o po
mėnesio (spalio 15 d.) buvo išleistas Prūsijos karalystės švietimo sistemos
įstatymas. Taigi vienas po kito leidžiami įsakai reglamentuojantys liaudies
mokyklų darbą ėmė keisti iki tol nusistovėjusią tvarką.
1873 m. sausyje, pagal išankstinius sąrašus, mokykloje buvo laukiami 142
mokiniai, tačiau jų atėjo tik 126. Panašus mokinių skaičius išliko iki pat
1874 metų vidurio.
Tautybė žymima paskutinį kartą
Kovo mėnesį paskutinį kartą buvo pažymėta mokinių tautybė. Vokiečių buvo: 8
berniukai (Johann Boland, Richard Kuhberg, Richard Hoppe, Friedrich Kuhberg,
Franz Rahse, Franz Frose, Wilhelm Kruger, Otto Boltz) ir 15 mergaičių (Minna
Gunther, Minna Hoppe, Minna Skeries, Emma Hoppe, Emma Kohn, Emma Ausoner,
Emma Link, Bertha Riemann, Bertha Frose, Bertha Skeries, Auguste Skeries,
Auguste Boland, Laura Puchert, Friederike Kruger, Martha Spitzkeit) iš
Skirvytėlės, 5 mergaitės iš Brioniškės (Albertine Laureit, Friederike
Sohwede, Henrieth Kopp, Johanne Kopp, Jette Fetting) ir 7 berniukai iš
Kalbergo (Jurs Ausoner, Max Bartschas, August Sohwede, Otto Kopp, Wilhelm
Parageninks, Herman Hageleit, Eduard Ragazus), viso 35. Lietuvininkų buvo:
31 berniukas ir 17 mergaičių iš Skirvytėlės, 5 berniukai ir 3 mergaitės iš
Rūkštynkrantės, 6 mergaitės iš Briedžulių, 3 berniukai ir 15 mergaičių iš
Didžiojo Kalbergo bei Jurs Teliebs iš Mažojo Kalbergo, iš viso 81. Vėliau
mokinių tautybė buvo nebenurodoma.
Birželyje, įprastai iki 15-21 d. vykusios pamokos, užsitęsė iki 30 d., o
nauji mokslo metai prasidėjo nuo rugsėjo mėnesio.
Besitęsiantį mokyklos darbo reorganizavimą liudija ir nuo liepos mėnesio
nepildyta mokyklos užrašų knyga. Mokinių pavardės nesurašytos, nepažymėti
dėstomi dalykai ir t.t. Visą tai galima paaiškinti tik naujos metodinės
medžiagos trūkumu.
Reformos pasekmės
1873 m. rugsėjo mėnesį į mokyklą atėjo neįprastai daug vaikų (145 mokiniai).
Atrodo, kad buvo sugriežtinta privalomo mokslo kontrolė. Nežiūrint į tai
pamokos vyko tik keturias dienas, nuo rugsėjo 1 iki 4 d. Vaikai buvo
išleisti rudens atostogų.
Tik kitą mėnesį, atnaujinus mokyklos darbą, vėl prasidėjo išsamus mokyklos
užrašų knygos pildymas. Joje į akis krenta rašliavos padidėjimas,
padažnėjusios mokyklos inspektoriaus vizitacijos, o svarbiausia iki šešių
dienų pailgėjusi mokslo savaitė. Atsirado iš pirmo žvilgsnio nereikšmingas
užrašų knygos papildymas pradėtos žymėti savaitės dienos. Reikia pažymėti,
kad tai vienintelis Gumbinėje, Fr.Krauseneck und Sohn spaustuvėje, išleistos
mokyklos užrašų knygos ranka darytas patikslinimas.
Nuo šių mokslo metų išsiplėtė mokymo programa. Dėstyta tikyba, vokiečių
kalba, skaičiavimas, skaitymas, piešimas, geografija, istorija, gamtos
pažinimas ir gamtos aprašymas (Natūrbeschreibung), giedojimas (Gesang),
moteriški rankdarbiai (Weibl. hand arbeiten). Ką per darbų pamokas veikė
berniukai nepažymėta. Nuo spalio mėnesio geografija, istorija, gamta,
dainavimas ir rankdarbiai išskirti, kaip realiniai (Realien) mokslai.
Spalio 8 d. pamokos nevyko. Tą dieną Rusnėje vyko mokytojų konferencija (Conferenz).
Lapkričio 12 d., dalyvaujant Skirvytėlės mokytojams, mokytojų konferencija
buvo surengta Skirvytės (Skirwiet) mokykloje. Tokia mokytojų praktinio
mokymo forma išliko ir ateityje.
Gyvenamos vietos žymėjimo taip pat nelieka
1873 m. gruodžio mėnesį paskutinį kartą buvo pažymėtos mokinių gyvenamosios
vietos. Tuokart iš Skirvytėlės buvo 86, iš Brioniškės - 21, iš Briedžiulių -
3 ir po vieną iš Rūkštynkrantės bei Kalbergo.
Nuo 1874 m. sausio buvo nebeišskiriami Rūkštinkrantės ir Briedžiulių
gyvenviečių vaikai. Jie buvo sujungti su Brioniškės, taip, kaip dar anksčiau
Skirvytėlė pasiglemžė Didžiojo Kalbergo, o pastarasis Mažojo Kalbergo
vaikus. Ir tik, kai dėl šaktarpio mokyklos nelankė kitoje Skirvytės upės
pusėje gyvenę vaikai, buvo pažymėta, kad tai vaikai iš Brioniškės,
Briedžiulių ir Rūkštynkrantės. Tokie įrašai buvo padaryti 1873 m. lapkričio
ir 1874 m. sausio bei kovo mėnesiais.
1874 m. kovo mėnesį Skirvytėlės mokyklos mokytojais buvo nurodyti: Darms iš
Sausgalvių (Sausgallwen) ir Flick iš Šyšos (Schiesch) bei mokytojas Klein.
Nuo kovo mokyklą inspektuodavo mokyklos inspektorius, kunigas Kraus.
Vizitacijos, pasitarimai ir naujos tendencijos
Kovo 5 d. Skirvytėlės mokytojai vizitavo (Visitation) Rusnės mokyklą. Po to
sekė eilė konferencijų bei vizitacijų kitose mokyklose: balandžio 27 d. -
Pakalnės mokykloje, gegužės 14 d. - Tatamiškių mokykloje, birželio 6 - 7 d.
- Šyšos mokykloje ir liepos 2 - 4 d. - Rusnės mokykloje. Tomis dienomis
pamokos Skitvytėlės mokykloje nevyko.
Nuo 1874 m. balandžio Skirvytėlės mokyklos užrašų knygoje mergaitės imtos
surašinėti pirma berniukų. Tai yra ypatingo dėmesio ir pagarbos dailiajai
lyčiai vertas ženklas. Tokia tvarka išliko ir ateityje.
Mokslo metų pabaigoje Skirvytėlės mokyklą lankė 130 mokinių. 1874 m birželio
25 dieną mokyklą tikrinęs Kraus nurodė 98 remtinus mokinius. Tarp jų 53
berniukus ir 45 mergaites. Kas taip smarkiai paveikė mokinių turtinę padėtį
atsakyti nelengva. Vien blogėjančiu gyvenimu to nepaaiškinsi. Tai galėjo
atsitikti ir dėl išaugusių švietimo sistemos reikalavimų, ir dėl sudarytų
palankių sąlygų pasinaudoti valstybine parama.
Žinant, kad jau tuo metu mokykla vis labiau pasaulietiškėjo, darosi neaišku,
kodėl mokyklos užrašų knygoje atsirado nuorodos apie konfirmuotus ar
konfirmacijai ruoštus vaikus. 1874-ųjų liepą tarp 133 mokinių, tokių buvo
17.
Nors 1874 m. rugsėjo mėnesį į Skirvytėlės mokyklą atėjo tik 115 vaikų,
netrukus jų vėl ėmė daugėti. 1876 m. jų skaičius stabilizavosi ties 150.
Knygos pabaiga
Iki pat 1878 m., kiek užrašų knygoje išliko puslapių, mokymo programa
nebekito. Liko stebėti tik Skirvytėlės mokyklą baigiančius ir naujai
ateinančius vaikus. Beje, kažkada tai darė kažkoks tyrinėtojas.
Sprendžiant iš užrašų knygoje jo paliktų atžymų buvo renkami duomenys apie
kelių šeimų iš Brioniškės vaikus. O kas buvo toliau?
Deja, toliau Skirvytėlės mokyklos užrašų knygą pradėjo pildyti tūlas darbų
vykdytojas. Pokaryje užrašų knygoje jis vedė Pakalnės upės perkaso krantinės
statybos ar remonto darbų ataskaitą. Mokyklos inspektoriaus skiltyje jis
rašė dieninius lapelius. Langeliuose, skirtuose mokinių lankomumui žymėti
jis atlikinėjo sudėtingus aritmetinius skaičiavimus. Blogiausia buvo tai,
kad neteisingai surašyta ar apskaičiuota ataskaita buvo perrašoma. Tokiu
būdu iš mokyklos užrašų knygos buvo išplėšti ištisi puslapiai. Dėl to ji
gerokai nukentėjo: nemaža dalis įrašų liko be pradžios ir pabaigos. Tačiau
tai visai kita istorija.
XX a. pradžios
Rusnės vaizdas.
Rusnės 1910 metų vaizdas. Pakalnės dešinės pusės pakrantėje matosi viena iš
penkių lentpjūvių su aukštu dūmtraukiu. Toliau matosi Daniel Serguhno vėjo
malūnas. |