Rubenas BUKAVICKAS
Kintų šokių, teatro ir choro
rateliai
Kintų pradžios mokyklos mokytojai Aleksandra ir Stasys Jankevičiai buvo ne
tik gabūs pedagogai, bet ir turintys patirties saviveiklininkai, todėl
V.Ukrino prašomi, jie ėmėsi vadovauti jungtiniam Kintų bibliotekos bei
klubo-skaityklos šokių ir teatro rateliui. Choro vadovu tapo Kintų
septynmetės mokyklos muzikos mokytojas Kudirka. Vėliau jį pakeitė M.Žilaitis.
A.Jankevičienė buvo gera šokėja, išmanė choreografiją. Jos vedamos Kintų
šokių ratelio repeticijos vykdavo klubo salėje. Repeticijose grojo
V.Kiminius. Tačiau labai dažnai nešildomose patalpose A.Jankevičienė
peršaldavo ir dėl to sunkiai sirgdavo. Tuo metu ją pavaduodavo Stankiškės
pradžios mokyklos mokytoja V.Banevičiūtė (Norkienė).
Dar prieš sudarant jungtinį Kintų klubo šokių ratelį, A.Jankevičienės
vadovaujamas Kintų klubo šokių ratelis, drauge su kitais Šilutės apskrities
saviveiklininkais, 1948 m. liepos mėn. dalyvavo Šilutės kultūros ir poilsio
parko atidarymo proga surengtoje dainų šventėje. Tai buvo oficialus Kintų
šokių ratelio debiutas.
Nuo pat pradžių šokių ir chorų ratelių dalyviai rengdavosi pačių pasiūtais
tautiniais rūbais, kurie iš esmės buvo kasdieniai rūbai, tik seno pasiuvimo
ir pagražinti tautinėmis <...aplikacijomis...>. Todėl nenuostabu, kad
neprofesionaliai pasiūti jie nebuvo autentiški ir vienodi. Tikri, visiems
vienodi tautiniai rūbai būdavo gaunami tik šventinių renginių proga. Juos
skirdavo Šilutės švietimo, kultūros ir darbo skyrius. Be to, jis davė
nurodymus dėl repertuaro ir pastatymų. Pvz., 1949 m. vasario 25-26 d.
Šilutėje, Švietimo, kultūros ir darbo skyrius surengė bibliotekų ir
klubų-skaityklų vedėjams seminarą, kuriame nurodė <...pastatymų ir
programų repertuarą...>.
S.Jankevičius ėmėsi režisūros, kurios pradmenis pažino prieškarinėje
Lietuvoje. Jo vadovaujamas teatro ratelis buvo ypač populiarus tarp jaunimo.
Teatro ratelyje taip pat dalyvavo ir keli vyresnio amžiaus Kintų gyventojai:
Tadas Auškelis, L.Kiela, Juozas Pocius ir kt. Pirmas ir labiausiai pasisekęs
Kintų teatro ratelio pastatymas buvo S.Kymantaitės - Čiurlionienės komedija
Kuprotas oželis.
Kintų klubo choro ratelio aktyvą taip pat sudarė mokytojai ir
klubų-skaityklų vedėjai. Senieji vietos gyventojai sudarė pagrindinę
choristų dalį. Kadangi dauguma jų gyveno ne Kintų miestelyje, o už jo ribų,
choro ratelis nepasižymėjo geru lankomumu ir, kaip pasekmė to, aktyvia
veikla.
1949 m. gruodžio 21 d, aptariant pasiruošimą pirmajai Kintų valsčiaus meno
saviveiklos apžiūrai (dainų šventei), paaiškėjo, kad choras yra menkas: jį
lankė 15-20 asmenų. Teisindamasis choro vadovas Kudirka pareiškė, kad choras
neturi jokio instrumento ir dėl to negali dirbti. Neįmanoma, - sakė jis.
Be to, buvo pastebėta, kad Kintų šokių ratelis, nors yra lankomas ir
aprūpintas rūbais, yra pakankamai neprofesionalus. Todėl buvo nutarta
sujungti atskirus šokių ratelius į vieną - jungtinį. O paaiškėjus, kad <...Ventės,
Vabalų ir Kiškių mokyklos...>, t.y. klubai-skaityklos nežada dalyvauti
apžiūroje, joms buvo nurodyta, kad <...ši susidariusi padėtis turi būti
skubiai taisytina...>.
Baigiant pasiruošimą apžiūrai, 1950 m. kovo 23 d., dalyvaujant Šilutės
apskrities švietimo, kultūros ir darbo skyriaus vedėjui Dikiniui ir Šilutės
Kultūros namų direktoriui Jonui Dedurkevičiui, Kintų valsčiaus VK dar kartą
pripažino, kad choras yra pasiruošęs blogai: narių nepadaugėjo, o esantys
nariai nelanko repeticijų. Nepadėjo ir Kintų valsčiaus VK prašymu iš Šilutės
apskrities finansų skyriaus į Kintų klubą parvežtas <...trofėjinis
pianinas...> (jis stovėjo Kintų evangelikų liuteronų klebonijos pastate
įrengtame bendrabutyje).
Visai kas kita buvo jungtinis Kintų bibliotekos ir klubo-skaityklos meno
saviveiklos ratelis, kuris buvo pripažintas pasiruošusiu apžiūrai.
Po trijų dienų, kovo 26 d., Kintuose įvyko pirmoji Kintų valsčiaus meno
saviveiklininkų šventė apžiūra. Į Kintus susirinko meno saviveiklininkai
iš viso valsčiaus. Kad jų atvykimas būtų užtikrintas, Kintų valsčiaus VK
nurodymu, visi valsčiaus ribose buvę kolūkiai skyrė <...porines pastotes...>
(vežimus): po dvi nuo kiekvieno kolūkio. Vienintelis Vabalų, Rūgulių ir
Aukštumalės kaimus apjungęs kolūkis Aukštumalė skyrė tris porines
pastotes.
Šis renginys liudijo, kad kultūrinis Kintų valsčiaus gyvenimas įgavo masinį
pobūdį.
Tarybinės kultūros masiškumas
Atsigaunančio kultūrinio gyvenimo požymis buvo jo masiškumas. Jam, pagal
tarybinę ideologiją, buvo būtina sudaryti sąlygas, t.y. įrengti klubus,
aikšteles, stadionus ar parkus. Visa tai Kintų valsčiuje buvo, tik reikėjo
sutvarkyti. Ypač apleistas buvo prieškaryje garsus Kintų kurorto paplūdimys
ir pušynas.
Pirmais pokario metais visai šalia Kintų miestelio esančią Kuršių marių
pakrantę ir greta jos buvusį pušyną Kintų gyventojai aplenkdavo. Nors iš
pažiūros takais ir keliais išraizgytas Kintų pušynas atrodė gerai, tai buvo
kariškių akylai stebimas ruožas. Todėl kiekvienas, be pateisinamos
priežasties išdrįsęs ateiti prie pamario, čia buvo nepageidaujamas.
Nenorėdami patekti į kariškių akiratį, vietos gyventojai vengė pamario.
Tiesa, pats pamarys naujiesiems Kintų valsčiaus gyventojams nepatiko, nes
vandens gylis čia siekė vos iki kelių, o braidyti po vandenį buvo ypač
nesaugu: dugne gulėjo įvairūs daiktai (!), pasitaikė ir sprogmenų.
Nelankomas ir neprižiūrimas Kintų pamarys bei greta jo buvęs gražus pušynas
netruko užželti. Dėl to, net ir pasikeitus Kintų pamario režimui, Kintų
paplūdimys ir pušynas dar ilgai nebuvo tvarkomi. Pirmieji viską patikrino
landūs Kintų miestelio vaikai. Po to čia dirbdami pamarį ištyrinėjo žvejai,
o Kintų miestelio aplinkos tvarkymo darbus pradėjo Kintų komjaunimo
organizacija. 1949 m. pavasarį, dalyvaujant Kintų valsčiaus pradžios mokyklų
mokytojams ir mokiniams, Kintų komjaunuoliai ketino sutvarkyti visas sporto
aikšteles ir Kintų pamario link vedusius takus, tačiau išskyrus tinklinio
tinklo pakabinimą ir tvoros prie stadiono nugriovimą ji daugiau nieko
nepadarė. Nebaigti darbai liko ir Kintų pušyne, kur komjaunuoliai padėjo
sutvarkyti takus, padaryti suoliukus. Tačiau neprižiūrimi takai ir suoliukai
greitai apžėlė dilgėlėmis bei kitokiomis piktžolėmis. Pvz., pagal originalų
S.Jankevičiaus sumanymą, suoliukai buvo sudėti iš velėnos.
Pradėti organizuotus Kintų pamario tvarkymo darbus paskatino 1949 m. vasaros
pradžioje Šilutės Tiesoje (Nr. 46) išspausdintas straipsnis Apleistas
valsčius. <...Kintų miestelis yra vienas gražiausių mūsų apylinkėje.
Tai yra mūsų apskrities vasarvietė, kur poilsio dienomis suplaukia didelis
skaičius apskrities dirbančiųjų. Šalia miestelio auga gražus pušynas, kurį
atitinkamai sutvarkius galima būtų įrengti puikų parką...>. - buvo
rašoma šiame straipsnyje. Reaguodamas į kritinį straipsnį Kintų valsčiaus VK
<...įtraukė klausimą...> dėl Kintų parko į Kintų valsčiaus D.Ž.D.T. sesiją.
1949 m. liepos 4 d. vykusioje sesijoje kalbėjęs Kintų valsčiaus VK
sekretorius L.Kiela pažymėjo, kad <...darbo ne taip jau daug, bet
kažkodėl tai padaryti niekaip neįstengia Kintų valsčiaus vadovai. Pats
miestelis ir pušynas dabar randasi apgailėtiname stovyje. Miestelio gatvės
prišiukšlintos, nevalomos. Tvoros išvartytos, aikštelės nesutvarkytos...>.
Parko sutvarkymo tikslui buvo sudaryta komisija. Jai prižiūrint, kaip ir
buvo numatyta, visi darbai buvo atlikti iki liepos 30 d. Taip pat buvo
susirūpinta <...Kintų Ribkoopo krautuvės Nr. 56...>, vienintelės
parduotuvės Kintuose, darbu. Tuo metu ji dirbo nereguliariai: priklausomai
nuo naujų prekių gavimo. Be to, pagrindinės prekės (duona, miltai, cukrus,
degtinė ir kt.) buvo parduodamos tik <...su rulonais...> (su
talonais). Visa tai vietiniams gyventojams bei atvykėliams kėlė nepatogumų.
Todėl sesijoje, <...greta parko klausimo..>, buvo <...įneštas
pageidavimas, kad minėta krautuvė būtų punktualiau atidaroma ir nustatytos
prekiavimo dienos...>.
Vis dėlto tai neatbaidė į Kintų paplūdimį iš visos Šilutės apskrities
plūstelėjusių pirmųjų, nepretenzingų poilsiautojų. Didžiausia pramoga jiems
buvo plaukiojimas valtimis. Jau tuo laiku rengiamoms ekskursijoms (Kintai
Ventė Mingė) <...pramogai ir pasivažinėjimui grupėmis iki 10 asmenų...>
buvo nuomojami laivai ir valtys. Kadangi visas Kintų valsčiaus teritorijoje
buvęs <...laivynas...> priklausė žvejų artelei Roza Liuksemburg ji
už valties nuomą ėmė po 3 rb. už valandą. Be to, poilsiautojų saugumui
užtikrinti skyrė juos lydintį <...žveją irkluotoją...>, kuris už
atliktą darbą gaudavo pusę tos sumos. Artelė pirmoji pasirūpino ir
poilsiautojų apgyvendinimu. Pvz., rengiantis Lietuvos TSR 10-ųjų metinių
minėjimui, Šturmų kaime, viename iš <...fondinių namų...> žvejų artelė Roza
Liuksemburg įrengė svečių kambarį, kuriame buvo apgyvendinami į Ventę
atvykstantys svečiai.
1949-1950 m. kultūrinis gyvenimas Kintų valsčiuje įgavo gerai organizuotos
ir idėjiškai pagrįstos veiklos bruožus, kuriuos nulėmė ateistinė propaganda
ir visuotinė kolektyvizacija.
Ateistinė propaganda ir kolektyvizacija
Reikšmingi įvykiai, paveikę įprastą, tiek senųjų, tiek naujųjų Kintų
valsčiaus gyventojų gyvenimo būdą, buvo 1948 m. prasidėjusi ateistinė
propaganda ir visuotinė kolektyvizacija.
Visuotinę ateistinę, t.y. antireliginę propagandą paskatino 1948 m. liepos 9
d. priimtas Lietuvos komunistų partijos CK biuro nutarimas, numatęs visų
ideologinio poveikio priemonių panaudojimą ateistinės propagandos tikslams.
Pagal jį svarbiausiomis antireliginės propagandos priemonėmis tapo tarybinė
spauda ir paskaitų skaitymas. Nors per visą aptariamąjį laikotarpį Kintų
valsčiaus klubuose-skaityklose buvo skaitomi antireliginiai straipsniai iš
laikraščių, specialių, antireliginės tematikos paskaitų nebuvo daug.
Dažniausiai buvo šviečiamojo-propagandinio pobūdžio paskaitos apie komunizmo
statybas ir kapitalistinį imperializmą. Tačiau tai nereiškė, kad tarybinė
Kintų valsčiaus valdžia nesikišo į valsčiaus gyventojų privatų gyvenimą.
Pagrindiniu šio darbo organizatoriumi pirmaisiais pokario metais buvo
Šilutės apskrities švietimo, kultūros ir darbo skyrius.
Jis skyrė klubų-skaityklų vedėjus, o abejojant pastarųjų kvalifikacija ir
idėjiniu patikimumu, jiems siuntė centre parengtus ir cenzūros patikrintus
tekstus bei nurodymus dėl darbo planų sudarymo. Be to, rengė centre paruoštų
lektorių išvykas į valsčių centrus. Pvz., pagal Šilutės <...Kultūros-Švietimo
darbo skyriaus...> 1948 m. rugpjūčio mėn. darbo planą kultūros namų
direktoriui ir meno vadovui buvo nurodyta 13, 14 ir 22 dienomis <...išvykti
į valsčius su veikalu Naujas žmogus ir paskaitomis...>.
Pasikeitęs požiūris į žmogų ir tradicines vertybes skausmingai palietė visus
Kintų valsčiaus gyventojus, ypač netradicine tapusią Kintų evangelikų
liuteronų bendruomenę.
Kadangi tradicinės šventės buvo prilygintos <...religinėms...> ir dėl
to nebeminimos, seniesiems vietos gyventojams liko tik viena proga
tradiciniams susirinkimams kapinių šventės. Ypač iškilmingai jos buvo
švenčiamos Mingės kaimo kapinėse. Susirinkusieji gegužės pabaigoje (tarp
sėjos pabaigos ir šienapjūtės pradžios), garsiai skambant varinių triūbų
palydai, čia giedodavo giesmes. Naujieji Kintų valsčiaus gyventojai buvo
linkę priimti naujas tarybines šventes ir net rodyti pavyzdinį lojalumą
tarybinei valdžiai. Jų bendruomenė, dėl mišrumo ir tarpusavyje tvyrojusio
nepasitikėjimo (iš įvairių vietų čia suvažiavę žmonės vieni kitų gerai
nepažinojo), stengėsi viešai nerodyti juos vienijančių tradicijų. Netrukus
visos naujos valdžios primestos šventės pasidarė tokios pat įprastos kaip
apdovanojimai už bendražmogiškas vertybes. Pvz., 1948 m. liepos 28 d. Kintų
valsčiaus VK priėmė nutarimą <...skirti daugiavaikėms motinoms ordinus ir
medalius...>. Tuo metu, pagal valsčiaus <...Moterų organizatorės
Lombardaitės...> apdovanojimui pateiktą sąrašą, Kintų valsčiuje buvo 9
penkiavaikės, 6 šešiavaikės, 3 aštuonvaikės šeimos ir viena dešimtvaikė
šeima.
Nuo 1949 m. ateistinės propagandos židiniu tapo pradžios mokykla.
Vadovaujantis 1948 m. rugsėjo mėnesio 13 d. LTSR Ministrų Tarybos priimtu
nutarimu, kuris įpareigojo <...miestų ir apskričių VK neleisti religinio
kulto tarnams rengti specialiųjų pamaldų, susirinkimų ar būrelių vaikams ir
jaunimui, taip pat organizuoti vaikų grupes mokytis tikybos ar katekizuoti
prieš Pirmąją Komuniją...> ir pan., visapusišką jaunosios kartos ugdymą
perėmė tarybinė mokykla. Kintų valsčiaus mokyklose tai pasireiškė kaip
nepakantumo religijos apraiškoms skiepijimas. Pvz., Kintų septynmetės
mokyklos direktorės pavedimu, komjaunuolės pradinių klasių mokytojos
sekmadieniais stebėdavo į Kintų bažnyčios žiemos salę (ją lankė tik
evangelikai liuteronai) su tėvais ateinančius vaikus. Pastebėti vaikai jau
kitą dieną buvo šaržuojami Kintų pradžios mokykloje kabėjusiame
sienlaikraštyje. Viešas vaikų sugėdinimas ir net pasmerkimas buvo
veiksmingas kovos su religingumu ir senųjų tradicijų apraiškomis būdas.
Vertybių tuštumai užpildyti 1949 m. Kintų septynmetėje mokykloje buvo
įsteigta <...Olego Koševojaus vardo pionierių draugovė...> ir
komjaunimo organizacija. Be to, valsčiaus jaunimas buvo pradėtas burti į
<...F.G.A...>, t.y. fizinės gimnastikos ir atletikos grupes. Tiesa,
tai buvo daroma ne laisvanoriškai, o pagal Šilutės švietimo, kultūros ir
darbo skyriaus nurodymą. Pvz., 1948 m. birželio 11 d. vykusiame Kintų
apylinkės D.Ž.D.T. posėdyje buvo priimtas nutarimas <...suorganizuoti
jaunimą į F.G.A. mokyklą iki šių metų VIII 25 dienos...>.
Kitas svarbus įvykis buvo prasidėjusi kolektyvizacija. Ji Kintų valsčiuje
prasidėjo 1948 m., kai buvo įsteigta Roza Liuksemburg vardo žvejų artelė.
Tačiau visuotinį kolektyvizacijos pobūdį paskatino 1949 m. vasario 15-18 d.
Vilniuje vykęs Lietuvos KP VI suvažiavimas. Jo metu buvo nutarta
kolektyvizaciją užbaigti iki 1950 m.
Tik pasibaigus suvažiavimui, vasario 26 d., Kintų valsčiuje prasidėjo
masinis <...subendrinimas...>, t.y. kolektyvizavimas. Jis vyko
kaimais (Kintų valsčiuje nebuvo vienkiemių), todėl labai greitai (iki
balandžio 5 d.) buvo kolektyvizuoti beveik visi valsčiaus gyventojai (Aukštumalės,
Rūgulių ir Vabalų gyventojai buvo kolektyvizuoti 1949 m. rudenį). Jokio
gyventojų pasipriešinimo ar <...sabotažo...>, t.y. sąmoningo trukdymo
tam nebuvo.
Pavargę ir įbauginti valsčiaus žmonės nebandė likimo ir buvo linkę taikytis
prie naujų gyvenimo sąlygų. Likusiems už kolektyvizacijos borto buvo
sudarytos nepakenčiamos gyvenimo sąlygos: atimama arba perkeliama į kitą
vietą žemė, atimami statiniai, o svarbiausia - jie buvo paliekami už naujos,
kolektyvinės bendruomenės ribų.
Dabar kiekvienas kolektyvinio ūkio narys buvo atsakingas ne tik už išdirbtą
nustatytų darbadienių normą, bet ir už dalyvavimą bendruose susirinkimuose,
šventėse, mitinguose, koncertuose ir pan. Negana to, kolektyvizuotų
bendruomenių centruose buvo įkurti <...raudonieji kampeliai...> -
naujos kolektyvinės kultūros židiniai. Pagal inventoriaus aprašus
svarbiausia jų inventoriaus dalis buvo stalas, 2-4 kėdės, vėliava (?), <...radio
garsintuvas...> ir, žinoma, <...vadų paveikslai...>. Taigi naujas
požiūris į gyvenimo būdą netruko apimti visas gyvenimo sritis.
Nauja kultūra
Kintų valsčiaus kolektyvizavimas ir antireliginė propaganda paspartino
tarybinės ideologijos sklaidą.
Visiškas religijos apraiškų išgujimas iš bendruomenės gyvenimo, jos
pakeitimas asmenybės kultu bei staigus perėjimas iš individualaus
ūkininkavimo į kolektyvinį, pakeitė naujos bendruomenės gyvenimo esmę:
individualūs poreikiai tapo atgyvena, o kolektyviniai būdu minimaliems
poreikiams patenkinti.
Tačiau reikia pripažinti, kad tarybinė ideologija, o ypač jos sklaidos
metodai, per trumpą laiką Kintų valsčiuje įstengė padaryti tai, kas
normaliai besivystančiose bendruomenėse yra padaroma per šimtmečius
suformavo naują, tarybinę kultūrą.
1952 m. Kintų teatro ratelio vaidinimas "Kuprotas Oželis". Vaidina (iš
kairės): Vitalija Banevičiūtė (Norkienė), Juozas Pocius, Petronėlė Butkutė (Mickūnienė),
Adolfina Freigotaitė, Danguolė Ginevičiūtė, Justinas Miklovis, Ona
Kizelevičiūtė (Abunevičienė), Leonas Kiela, Stepas Abunevičius.
Šventė pagrindinėje Kintų aikštėje. |